1. Felkészülés a szentgyónásra (nem lelkitükör) ITT
2. A gyónás menete és egyszerű lelkitükör felnőtteknek és gyerekeknek ITT
3. Bernhard Häring erkölcsteológus lelkitükre felnőtteknek ITT
4. Lelkitükör a tízparancsolat alapján ITT
5. Lelkitükör szülőknek ITT
6. Lelkitükör a szeretet szerint ITT

Még több lelkitükör ITT

Szeretsz-e gyónni?

Emlékszel-e boldog gyónásokra?

Nehéz önmagunknak megbocsátani – ezért olyan fontos, hogy halljuk a szentségi szót, megtapasztaljuk Isten szabadító hatalmát, amely felken az új életre.
Kétféle gyónás lehetséges:
– lelkivezetéssel egybekötött és úgynevezett „recsegős gyónás”
– bárkinél, gyóntatószékben.
Szükség van lelkivezetős gyónásra – hiszen senki sem lehet bíró a maga ügyében, senki nem vezetheti saját magát. Nagy ajándék ez. De nagy kegyelem a „recsegős gyónás” is, amikor hiányzanak a kedvező, szerető emberi körülmények, és a hit által a szentség ereje válik megtapasztalhatóvá.
A felkészülés menete mindkét esetben:

Elmélkedés:
1. Isten szeret engem…
2. Lelkiismeretvizsgálat.
3. Elmegyek – megkeresem a papot.
4. Gyónás.
5. Hálaadás.
6. A kiengesztelődés folytatása

1. Isten szeret engem

– Miért szeret? – ha meg akarod tudni, ne önmagadra nézz, hanem Őrá… Nem azért szeret, mintha szeretetreméltó volnál, hanem mert Ő ilyen… Legyenek összegyűjtve azok a kedvenc szentírói helyeid és egyéb idézetek, melyeken keresztül tapasztaltad valamilyen helyzetben Isten szeretetét, amelyek meggyőznek Isten szeretetéről. Pl.: Neveden szólítottalak… Tenyerembe rajzoltatik… Enyém vagy…  Mint csecsemőt, térden ringattalak… Fogom a kezedet…
Melengessem fel szívemet ezeknél. Az történik velem, ami Jézussal a Jordánban – nekem mondja az Atya: „Te vagy az én kedves fiam, akiben gyönyörködőm…” Gyönyörködik bennem az én Atyám – most, úgy ahogy vagyok, bűnösen.
A gonosz szőlőműveikről szóló példabeszéd egyik fordítása mondja: Isten töpreng: „kit küldjek el” – minél keményebbek, bűnösebbek vagyunk, annál mélyebben töpreng az Isten, hogyan segítsen rajtunk.
A tékozló Atya példabeszédében (Jelenits I.: Betű és Lélek) nem a fiú, hanem az Atya tékozolja, pazarolja fiára szeretetét. Ez a példabeszéd jó kiindulás lehet a felkészüléshez.
Pusztán a belém fektetett szeretetéért is szeret az Atya.
Ez felébreszti bennem a hálát: köszönöm, hogy elfogadsz olyannak, amilyennek teremtettél – ami lehetővé teszi, hogy meg tudjak bocsátani magamnak. Ha nem élem meg a bocsánat örömét, az az én keménységem, nem Istené. Gyökössy írja: Isten szeretete megelőző, megtartó – megőrző, anyás.
A világ tragédiája, hogy az igazságok anyátlanul nőnek fel. Az anyátlan igazságok szívtelenek, és a hatalom szolgái lesznek. Az anyátlan igazság – fanatizmus. Az igazság védtelen, mint a gyermek, úgy van ránk bízva, mint a Gyermek Máriára…
Szamáriai asszonyként beszélgessek a kút mellett Jézussal – nem imádkozás ez – beszélgetés. (Imában gyakran már csak illendőségből is szépítünk…) Vele beszélgetve nem kell attól félni: ha megmutatom magam, cserbenhagy. Az Ő szeretete feltétel nélküli, teremtő, áradó – nem mert jók vagyunk, hanem, hogy jók lehessünk.

2. „Bűn-böngészde”

Ml bánt? – mi miatt vagyok nyomott? Az állapotot is vegyem szemügyre, ne csak a bűn eseményét, hanem az irányultságot is, amiből fakad, bűneim gyökerét, okát, öröklöttségeket, adottságokat, körülményeket.
Őrsy: Boldogok a keresők c. könyvében a bűnök újraértelmezéséről. Fontos tudni, hogy a halálos bűn nem fokozatban, hanem lényegileg különbözik a bocsánatos, vagy a súlya bűntől – mint a halál az élettől.
A bűn – állapot. Tetteink kimondták ezt az állapotot.
A bocsánatos bűn még egészség, a súlyos bűn – még élet, amely előkészítheti a halált, de ez nem szükségszerű. Azt is meg kell vizsgálnunk, hogy nem hűlt-e ki bennünk a szeretet, kirívó rossz cselekedetek nélkül. Legyen saját magam által összeállított lelki tükröm! A bűn felismeréséhez és a bánathoz szükséges, hogy felismerjen Isten szeretetét – szentségét. Apróka Isten és apró ember között nem tragédia a bűn…
Hogyan kell megbánni? Nagyon kell szeretni – és akkor majd fáj…

3. Elmegyek, megkeresem a papot

Kell-e gyónni? – szeretet kérdése. Hogyan lehet kibírni enélkül?… A lelkivezetős gyónásra mindketten imádságosan készüljenek, legyen hozzá megfelelő hely és idő. A megfelelő lelkivezetőt is keresni kell és időnként változtatni, mert hosszú távon túl nagy felelősség a papnak is.
De: ha szükségem van a szentgyónásra, mert rámborul a szomorúság, levertség, a szabadulás vágya, ez már elegendő indok, hogy elmenjek „recsegős” gyónóra! A szentség ereje gyógyít, hittel lopjam oda a pap imája mögé, akár kimondatlanul is amitől szabadulni szeretnék, vágyat, hangulatot, szomorúságot (természetesen a konkrét bűnöket meg kell nevezni!).
Louf szerint a lelkiatya – a Szentlélek vezetése alatt áll, tanúságot tesz a Szentlélek életéről, közvetít, párbeszédbe von, a hagyomány eleven köteléke, az lge tolmácsolója, saját tapasztalatainak továbbadója. Benne értjük meg saját hivatásunkat és Isten akaratát – lélek-hordozó – érzékenységre, engedelmességre tanít a Lélek iránt.
Egyszemélyben: apa-anya-testvér-barát – s mindez arányosan egybeötvözve, harmonikusan – a szerepeket nem lehet felcserélni.

4. A gyónás

Közös imával kezdődik, Szentlélek-hívással – majd következik a feltárás, megbeszélés, összefoglalás, eligazítás és tanácsadás – utána a megbocsátó szavak szentségi erejét, az Egyháztól kapott hatalmát kiemelve a feloldozás, végül – közös hálaadás.
Jó, ha a gyónó a feltárást imádkozva végzi – imában mélyebben ki lehet tárulni Isten előtt.

5. Hálaadás

– a szentgyónás ünnep, a kiengesztelődés ünnepe, nem titkolni kell, hanem megosztani az örömöt másokkal, a családdal, testvérrel.

6. A kiengesztelődés folytatása

– Az Istennel való kiengesztelődés folytatása az emberekkel való kiengesztelődés gyakorlata. Kezdjem el szeretni, akire eddig rá sem tudtam gondolni.
Tudni kell jól megbocsátani és jól bocsánatot kémi! Nem úgy, hogy: megbocsátok, de nem felejtek… és nem úgy, hogy zavarba hozom a másikat. Az ellenségszeretet is parancs, melyet nem lehet kikerülni. A rosszat csak jóval tudom keresztény módon legyőzni és hiába kísért az igazságérzetem. Előbb-utóbb el kell fogadnom: az igazság az, hogy muszáj szeretni… Ehhez segítség, ha bensőmben mentegetem a másikat. Ez nem vakság, mert a szeretet tud a rosszról, de nem ítélkezik. Ki kell alakítanom az irgalmas szívet – végső soron kimondhatom Krisztussal: Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudták, mit cselekszenek…
Küldetésünk, hogy jóságot vigyünk a világba és éljük az egyetemes irgalmat – és nem az, hogy ragaszkodjunk a visszafizetés jogához –
Ennek gyümölcse: boldogság, megértés, békesség, higgadtság.